Kent Ottosson från Västerbottens distriktsstyrelse tar emot priset från Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet

Reumatikerföreningen Skellefteå tar priset som årets nytänkande

Vid Reumatikerförbundets stämma på Öland tilldelades Reumatikerföreningen Skellefteå utmärkelsen ”årets nytänkande” för sitt arbete med kommunikationsfrågor.

- Vi för medlemmarnas talan genom medverkan i det lokala Handikapprådet och Folkhälsonämnden. Vi har också möten med landstingspolitiker och kommunpolitiker och därigenom har vi goda kontakter i aktuella samhällsfunktioner, berättar ordförande Nils-Erik Eriksson

Under verksamhetsåret arrangeras också med jämna mellanrum föreläsningar av läkare/forskare om reumatiska diagnoser, men också om hälsa, motion och smärta. Reumatikerföreningen i Skellefteå samarbetar med hälsocentralerna inom kommunen med artrosskolorna och genomför varje år studiecirklar, hobbycafeer, resor och liknande aktiviteter av olika slag.

- Därför är det pris som vi nu fått en viktig del i vårt fortsatta arbete med att utveckla föreningen och kunna genomföra de aktiviteter som vi så gärna vill, men som så ofta begränsas av ekonomin, fortsätter
Nils-Erik Eriksson

Reumatikerföreningen Skellefteå har idag drygt 500 medlemmar. Den enskilt största och viktigaste verksamheten är träning i varmvattenbassäng, där över 100 personer kontinuerligt deltar och får hjälp av utbildade ledare från föreningen.

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!